Tegenwoordig werken steeds meer organisaties met doelgroepinzichten om hun recruitment(marketing) te optimaliseren, van de vacaturetekst tot aan de inzet van kanalen waarop de doelgroep bereikt kan worden. Een goede ontwikkeling, want zonder inzicht in de doelgroep is er geen effectieve wervingscampagne. Wat veel organisaties echter nog niet doen, is concurrentieanalyses uitvoeren.
Met concurrentieanalyses bedoelen we het gestructureerd verzamelen van inzichten in de positie en activiteiten van de belangrijkste arbeidsmarktconcurrenten. Met doelgroepinzichten hebben we slechts één deel van de puzzel, maar we missen het andere belangrijke deel: inzicht in de concurrent. Zonder dit inzicht is werving slechts voor 50% effectief.
Waarom een concurrentieanalyse?
Als ik aantrekkelijk ben voor de doelgroep, heb ik een goede stap gezet richting succesvol werven. Maar als ik me ook nog kan onderscheiden van mijn concurrenten, voeg ik daar een tweede sterke stap aan toe, wat voor meer succes zorgt. Stel je voor dat een potentiële kandidaat een vacature ziet die aantrekkelijk is geschreven en besluit te solliciteren. Echter, als deze kandidaat tijdens zijn/haar zoektocht meerdere soortgelijke vacatures tegenkomt, zal hij/zij een keuze moeten maken. Hoe meer onderscheidend jouw vacature is ten opzichte van de concurrentie, hoe groter de kans dat de kandidaat voor jouw vacature kiest.
Hoe doe je een concurrentieanalyse?
Om tot een goede concurrentieanalyse te komen, kun je de volgende stappen doorlopen:
Stap 1
In stap 1 bepaal je wie jouw concurrenten zijn. Dit doe je altijd op basis van een specifieke vacature of doelgroep. Zoek je bijvoorbeeld vaak elektromonteurs, dan kijk je wie in jouw wervingsregio nog meer naar elektromonteurs zoekt. Voor deze analyse kun je tools zoals Jobdigger, Jobs Data of Indeed gebruiken. De concurrent met het grootste aantal vacatures is vaak de belangrijkste concurrent. Beperk je tot vijf concurrenten om het overzichtelijk te houden.
Stap 2
In stap 2 maak je een inhoudelijke analyse op de volgende punten:
- Algemene bedrijfsgegevens zoals omvang, cultuur, marktsucces en missie/visie/strategie in relatie tot de eigen organisatie. Check hiervoor de corporate website van de concurrent.
- Feedback over hoe het is om bij de concurrent te werken. Check reviewwebsites zoals Glassdoor, Indeed-reviews of praat met huidige collega’s die eerder bij de concurrent werkten.
- Salarisinformatie: Wat is het primaire salaris en hoe zien de secundaire voorwaarden van de concurrent eruit in vergelijking met die van jouw organisatie? Check hiervoor vacatures van de concurrent of achterhaal deze informatie via sourcing.
- Welke USP’s claimt de concurrent ten opzichte van jouw organisatie? Check hiervoor de 'werken bij'-site en vacatureteksten van de concurrent.
- Welke kanalen gebruikt de concurrent? Check bijvoorbeeld social media of gebruik de in stap 1 genoemde tools.
Voor het automatisch verzamelen van een aantal van deze inzichten kun je ook een innovatieve Nederlandse tool gebruiken: Jibser.
Stap 3
In stap 3 voeg je alle informatie samen in een overzichtelijk geheel. Probeer alle informatie bij voorkeur op één A4’tje te krijgen. Dit noemen we een ‘recruitment battlecard’. Het begrip battlecard komt uit de saleswereld, waar het wordt gebruikt om klanten te winnen door goed uit te leggen wat het verschil is tussen producten/diensten van de eigen organisatie en die van de concurrent. In ons geval kunnen we een recruitment battlecard gebruiken om kandidaten te overtuigen om voor jouw organisatie te kiezen.
Stap 4
In stap 4 ga je de recruitment battlecard inzetten. Het voordeel van een battlecard is dat deze op verschillende manieren kan worden gebruikt. Recruiters kunnen de battlecard inzetten om onderscheidende vacatureteksten te schrijven of kandidaten tijdens het aannameproces net dat laatste zetje richting jouw organisatie te geven. Recruitmentmarketeers kunnen het gebruiken om onderscheidende wervingscampagnes op te zetten. Sourcers kunnen het inzetten in berichten aan potentiële kandidaten of tijdens persoonlijke gesprekken om hen te overtuigen voor een gesprek te komen. Recruitment battlecards kunnen door iedereen in recruitment(marketing) en employer branding worden ingezet en nemen daarmee een centrale plaats in.
Er zijn nog maar weinig organisaties die gebruikmaken van concurrentieanalyse en recruitment battlecards. Op het moment dat jij dit wel doet, creëer je voor jezelf en jouw organisatie een sterke voorsprong op de arbeidsmarktconcurrenten!
Wil je meer weten over concurrentieanalyse en de inzet van recruitment battlecards? Kom dan naar de Masterclass Recruitmentmarketing.