Campus recruitment is een aparte discipline binnen het werven van talent, die al vele tientallen jaren bestaat. Het invullen van traineeships, startersvacatures of stages wordt door organisaties in meer of mindere mate structureel aangepakt. Deze aanpak is vaak gebaseerd op een breed scala aan campusactiviteiten, zoals sollicitatietrainingen, bedrijfspresentaties, en borrels, om zo de organisatie als werkgever bekend te maken of om vacatures te vervullen. Dit betekent echter dat campus recruitment vaak veel tijd en geld kost. Werkgevers kunnen echter veel tijd en geld besparen door campusactiviteiten slimmer aan te pakken, gebaseerd op campus intelligence. Onder campus intelligence verstaan we:
"Alle inzichten in campus doelgroepen (scholieren/studenten/starters) die een organisatie helpen om op een efficiënte en succesvolle manier jong talent aan te trekken of als favoriete werkgever bekend te staan op de campus."
In deze definitie zijn een aantal belangrijke onderdelen opgenomen. Ten eerste, campus intelligence draait om inzichten. Dit houdt in dat er inzicht is in de kenmerken van de campus doelgroepen die de organisatie kunnen helpen bij het vinden en benaderen van deze doelgroepen. Dit omvat o.a. zaken als de omvang van de campus doelgroepen en het oriëntatiegedrag van deze doelgroepen.
Het tweede element van campus intelligence zorgt ervoor dat je daadwerkelijk in staat bent om de campus doelgroepen te bereiken en hen te interesseren voor de organisatie als werkgever. Zonder betrouwbare inzichten in de doelgroep is het bijzonder moeilijk, zo niet onmogelijk, om echt succesvol te zijn op de campus. Als bijvoorbeeld niet bekend is wat een bepaalde campus doelgroep (zoals IT'ers of ingenieurs) belangrijk vindt in hun eerste baan, kan je hier niet op inspelen en een aantrekkelijke werkgever voor hen zijn.
Het laatste element van campus intelligence kan helpen om een campusstrategie op de meest efficiënte manier uit te voeren. Als je bijvoorbeeld weet dat een bepaalde doelgroep zich voornamelijk online oriënteert op hun eerste baan, hoef je niet veel tijd en geld te besteden aan bezoek aan carrièrebeurzen, maar kan je beter een onlinecampagne opzetten.
Zes typen campus intelligence
Als je campus intelligence wilt inzetten om een succesvolle campusstrategie te ontwikkelen en beheren, zijn er zes typen campus intelligence die je kunt gebruiken:
1. Demografische inzichten: dit omvat cijfermatige informatie over de campus doelgroepen. Denk aan het aantal afstudeerders in een bepaalde richting, welke opleidingsinstituten de meeste afstudeerders afleveren, en de verdeling tussen mannen en vrouwen binnen studierichtingen (voor diversiteitsdoeleinden). Demografische inzichten worden met name gebruikt om de haalbaarheid van campusstrategieën te beoordelen, zoals de beschikbaarheid van voldoende afstudeerders, en om te bepalen welke opleidingsinstituten je wilt benaderen.
2. Inzichten in werkvoorkeuren: met deze inzichten wordt gekeken naar de aspecten die de campus doelgroep belangrijk vindt in hun werk en werkgeverschap. Door te weten dat een bepaalde doelgroep (zoals ingenieurs) de bedrijfscultuur als een belangrijk aspect beschouwt in hun keuze voor een werkgever, kan je hierop inspelen.
3. Inzichten in oriëntatie- en mediagedrag: als je weet hoe een specifieke campus doelgroep zich oriënteert op hun eerste baan, kan je hier slim op inspelen. Als je bijvoorbeeld weet dat een bepaalde doelgroep zich voornamelijk via zoekmachines (bijv. Google) oriënteert, kan je je (SEA) campagnes hierop richten. Als je daarnaast weet dat ze veel tijd besteden op TikTok, kan je daar je employer brand-video's delen.
4. Inzichten in communicatievoorkeuren: verschillende campus doelgroepen hebben vaak verschillende voorkeuren voor communicatiemiddelen. Sommigen geven de voorkeur aan video, terwijl anderen liever persoonlijk bij een bedrijf op bezoek komen. Door te weten waar de voorkeuren liggen, kan je de juiste middelen inzetten voor verschillende campus doelgroepen.
5. Inzicht in concurrentie: vaak concurreren organisaties om dezelfde campus doelgroepen. Het is daarom belangrijk om onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten. De eerste stap is om te analyseren hoe de concurrentie zich profileert richting de campus doelgroepen. Welke werkvoorkeuren hanteren zij om aantrekkelijk te zijn, en welke kanalen gebruiken ze om met de campus doelgroepen te communiceren? Op basis van deze inzichten kan je het verschil met concurrenten en de eigen organisatie maximaliseren.
6. Inzichten in bekendheid en voorkeur: het is belangrijk om te weten hoe je ervoor staat bij bepaalde campus doelgroepen. Dit kan zijn omdat je net begint met campus recruitment en wilt weten wat de startpositie is, of omdat je al actief bent op de campus en wilt beoordelen of je succesvol bent. Twee belangrijke inzichten zijn bekendheid, namelijk welk percentage van de campus doelgroep je als werkgever kent, en voorkeur, welk percentage van de doelgroep bij jou wil werken. Zelfs als je een bekende naam hebt, heb je weinig aan je (grote) bekendheid als niemand bij je wil werken.
Deze zes typen campus intelligence vormen de basis voor een succesvolle campusstrategie. Het verzamelen van deze inzichten is essentieel en wordt gedaan via campusonderzoek. Campus intelligence vormt dus een belangrijke basis voor elke campusstrategie.
Wil jij voor jouw organisatie en succesvolle campus strategie opzetten kom dan naar de Masterclass Campus Recruitment. Voor meer informatie click hier. Ben je op zoek naar diepgaande inzichten in jouw campus doelgroepen neem dan deel aan ons Landelijk Campus Onderzoek.